Teater: Strindberg Frida Uhl

Strindberg Frida Uhl

I samarbete med Strindbergs Intima Teater visar vi föreställningen om Frida Uhl, en modern konst när och en hårt arbetande teater och konstkritiker. Idag är hon mer känd för att vara ”Strindbergs andra hustru” än för det arbete hon gjort för den moderna litteraturen och för kulturlivet i Europa. Hon är en av många bortglömda yrkeskvinnor som arbetade hårt för den konstnärliga friheten och mot censuren av allt som då ansågs vara moraliskt förkastligt.

Efter utbildningen på klosterskolorna reste hon runt bland Europas huvudstäder och recenserade teater och konst. I sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig hon mellan London, Berlin, Paris och slutligen New York. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt. Hon hävdade kvinnans rätt till intellektuellt skarpsinne och sexuell frigjordhet.

Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill vi belysa hennes enastående arbete och hennes mod.

Text: Hanna Nygårds och
Anna Pettersson
Regi: Anna Pettersson
Medverkande: Hanna Nygårds
Kostym: Anita Darmark
Ljus och ljud: Gustave Lund

Tid: Söndag 24 mars kl 16.00-17.00 Plats: Berga Teater
Biljettpris: 160 kr för pensionärer och medlemmar i Kulturföreningen. Övriga: 180 kr
Bokningen av biljetterna är bindande och görs på tel: 08-540 60170 måndag-torsdag kl 9-16, fredag kl 9-13

Eller på biofacklan.se där du också kan betala och ta ut biljetterna.

Obs! Ej uthämtade biljetter debiteras efterhand.

Datum/Tid
24/03/2024