Om Kulturföreningen i Österåker

Kulturföreningen i Österåker startades 2012. Vårt första bejublade evenemang var den kände jazzmusikern Jojje Wadenius, som gjorde en konsert för tre generationer på Berga Teater. Jojje är bland annat känd för sina barnvisor med Barbro Lindgrens texter. Han berättade också om alla sina år i USA där han spelade med hela världens musiker och artister. Alla ville ha honom som gitarrist.

Därefter kom Soppteatrar, Film & Eftersnack där vi fått möta Lena Endre och Christina Schollin, Pratstund i Kultursoffan med Börje Ahlstedt och Gunilla Röör, Gästspel av Johannes Brost och Görel Crona. Och många fler. Vi har också haft besök av dokumentärfilmaren Tom Alandh, sportjournalisterna Arne Hegfors och Tommy Engstrand. På hösten 2014 hade vi premiär på vår egen teaterföreställning AMERAC – en sorglustig historia på ett äldreboende. En dundersuccé! Nära 1 000 personer såg föreställningen, som vår gamla revyprimadonna Ulla Sandström skrev. Regin gjorde Berit Carlberg. Merparten av våra evenemang är på Folkets Hus, som blivit vår viktigaste samarbetspartner, Folkets Hus har blivit Kulturens Hus!

Kulturföreningen vill medverka till att bredda och utveckla kulturverksamheten i kommunen. Föreningen är helt självständig och vill gärna samarbeta med andra organisationer med samma inriktning. Både enskilda personer och partipolitiskt obundna föreningar är välkomna som medlemmar. Medlemskapet kostar 100 kronor/år för enskilda och 500 kronor/år för föreningar.

Du som vill veta mer, bli medlem eller allmänt vill stödja en utveckling av kulturverksamheten i Österåker, kan vända dig till Michael Fant, tfn 070 855 33 09 eller mickefant@gmail.com. Eller helt enkelt betala in 100 kr (om förening 500 kr) på vårt BG: 231-5539. Glöm inte att ange namn, adress, tel samt e-post.

Michael Fant
Katja Öhman